پزشکان ایتالیایی خواستار تغییر رویکرد اساسی  در پزشکی برای برخورد با پاندمی ها شدند

ترجمه: دکتر سعید رضا غفاری

پزشکان ایتالیایی که در مرکز همه گیری بیماری کرونا در ایتالیا در شهر برگامو فعالیت می کنند در یک نامه به مجله پزشکی نیوانگلند اعلام کرده‌اند که پزشکی بیمار محور در بحران های شبیه به بحران فعلی کاربری موثر ندارد.

ما در بیمارستانی مجهز و جدید با ۴۸ تخت آی سی یو کار می کنیم و با وجود آنکه شهر ما یک شهر کوچک است با این وجود درمرکز اپیدمی ایتالیا قرار گرفته است و تا زمان نشر مقاله ۴۳۰۵ بیمار شناسایی شدهاند که حتی از شهر میلان هم بیشتر است.

لومباردی که یکی از ثروتمندترین و پرتراکم ترین مناطق جمعیتی در اروپا است به شدیدترین وجه تحت تاثیر این بیماری قرار گرفته است.

سازمان بهداشت جهانی بیش از ۷۴ هزار بیمار ثابت شده توسط آزمایش در اروپا گزارش کرده است که تاکنون بیش از ۳۵ هزار نفر آنها در ایتالیا بودند. بیمارستان ما بسیار آلوده است است و از ۹۰۰ تخت بیمارستان ۳۰۰ تخت توسط بیماران کووید ۱۹ اشغال شده است. ازطرفی ۷۰ درصد تختهای آی سی یو برای بیماران بدحال کووید ۱۹ رزرو شده است که به تدریج با افزایش سن تعداد بیماران استاندارد ارائه خدمات پزشکی کاهش پیدا کرده است. اقدامات احیا برای بیماران مسن تر صورت نمی‌گیرد و آنها تنها و بدون مراقبت های لازم از دنیا می‌روند. در حالی که خانواده در کنار آنها نیست و خانواده ها از طریق تلفن توسط یک پزشک خسته و آسیب دیده از لحاظ روحی که هیچگاه قبلاً با آن خانواده تماس داشته است از مرگ بیمار خود باخبر می شوند.

اما وضعیت در مناطق اطراف حتی از منطقه ما نیز بدتر است بیشتر بیمارستانها شلوغ و سرریز هستند و در آستانه از هم پاشیدگی هستند در حالی که ونتیلاتور ها امکانات درمانی اکسیژن و وسایل حفاظت شخصی در دسترس نیست.

بیماران بر روی کف بخش درمان میشود و سیستم بهداشتی درمانی برای ارائه خدمات معمول روزانه مانند بارداری و یا زایمان هم دچار مشکل است. این در حالیست که قبرستان ها سرریز شده اند که به نوبه خود منجر به مشکلات بهداشتی خواهد شد. در بیمارستانها کارکنان بهداشتی درمانی و کارکنان قسمت های پشتیبانی تنها هستند و سعی می‌کنند که سیستم را پابرجا نگه دارند. در خارج از بیمارستان جوامع به حال خود رها شده اند فعلیت‌های واکسیناسیون به حالت تعلیق درآمده است و وضعیت زندانها به حالت انفجاری رسیده است چرا که دوری اجتماعی در زندانها وجود ندارد.

ما از تاریخ دهم مارس قرنطینه شده ایم متاسفانه  به نظر می‌رسد که جهان خارج از وضعیت برگامو بی خبر است این همه گیری از کنترل خارج شده است.

سیستم های مراقبتی بهداشتی درمانی در غرب بر اساس محوریت مراقبت از بیمار بیمار محوری طراحی شده‌اند اما در یک اپیدمی می بایست دیدگاه به سمت مفهوم جامعه محور سوق داده شود. 

آنچه که ما اکنون به صورت دردناکی در حال آموزش آن هستیم این است که ما نیاز به متخصصین با تجربه در زمینه همه گیری شناسی داریم.  در حالیکه این موضوع از طرف سیاستگزاران  منطقه‌ای و بیمارستانی و ملی مورد توجه قرار نگرفته است.  ما دچار کمبود متخصصین با تجربه در شرایط اپیدمی هستیم که ما را راهنمایی کنند که چه اقدامات اختصاصی می بایست انجام دهیم و چگونه اقدامات و رفتارهای منفی بیولوژیکی را کاهش دهیم.

پزشکان ایتالیایی در نامه خود به مجله پزشکی نیوانگلند اظهار می کنند که سیستم های مراقبتی بهداشتی غربی بر اساس مفهوم مراقبت بیمار محور طراحی شده اند در حالی که در اپیدمی ها می بایست دیدگاه ها به سمت مفهوم جامعه محور سوق داده شود.

برای مثال ما داریم یاد میگیریم که بیمارستان ها ممکن است ناقل اصلی بیماری باشند چرا که به تدریج و با سرعت توسط افراد آلوده اشغال می‌شوند و در نتیجه منجر به تسهیل انتقال به افراد غیر آلوده می شود.  بیماران توسط امکانات محلی ما منتقل می شوند که آنها نیز به نوبه خود بیماری را از طریق آمبولانس و از طریق پرسنل به سایر مناطق منتقل می کنند. کارکنان بهداشتی ممکن است ناقل بدون علامت باشند.  و یا بیماری داشته باشند که تحت مراقبت نباشد و یا بعضی از آنها از جمله افراد جوان می میرم  و در نتیجه این موضوع منجر به استرس در خط مقدم می شود.

این فاجعه را می‌توان تنها با به کارگیری انبوه نیروهای اجتماعی حل کرد. در راه حل های پاندمیک لازم است که اقدامات برای همه جامعه اعمال شود و نه فقط برای بیمارستانها . مراقبت ها در خانه و یا کلینیک های موبایل منجر به کاهش جابجایی های غیرضروری می‌شوند در نتیجه فشار را از بیمارستان ها بر می دارند. اکسیژن درمانی زودرس و تغذیه و سایر اقدامات لازم را می توان برای بیمارانی که علائم خفیف دارند در منزل ارائه کرد. یک سیستم مراقبتی وسیع با امکانات ایزولاسیون و اختیارات کافی و استفاده از ابزارهای تل مدیسین در این مسیر می تواند بسیار کمک کننده باشد. از طرفی در بیمارستانها می بایست مراقبت از پرسنل بهداشتی درمانی در اولویت قرار گیرد و پروتکل های درمانی با جدیت و دقت رعایت شود و تجهیزات لازم در دسترس باشد. این رویکرد منجر به کاهش موارد بستری خواهد شد و در نتیجه بیشتر تمرکز بر بیماران بدحال خواهد بود و در نتیجه انتقال عفونت کاهش یافته و پرسنل بهداشتی درمانی بیشتر محافظت می شود و استفاده از ابزار مراقبت های شخصی نیز کاهش می یابد.

در بیمارستانها می‌بایست پاویون ها و مناطق خاص کووید ۱۹ اختصاص یابد که از مناطق غیر ویروس جدا شود.

کرونا ویروس ابولا های ثروتمندان است. فاجعه ای که در لومباردی ثروتمند اتفاق افتاد می تواند در هر جایی اتفاق بیفتد

این همه گیری بیش از آنکه یک پدیده مراقبت ویژه باشد یک بحران بهداشتی انسانی است. این بحران نیاز به متخصص دانشمندان جامعه شناس, اپیدمیولوژیست و متخصصان تدارکات و سایکولوژیست ها و فعالان کمک های اجتماعی دارد. ما به صورت اضطراری نیاز به موسساتی داریم که اهمیت دخالت امکانات محلی را بشناسند . سازمان بهداشت جهانی در مورد وخامت و گسترش پاندمی و بی‌عملی بعضی از کشورها اعلام نگرانی نموده است اما اقدامات بسیار جدی مورد نیاز است که سطح عفونت کاهش یابد. بستن شهر ها یک اقدام اساسی است. دوری اجتماعی انتقال را تا ۶۰ درصد در چین کاهش داده است اما انتظار می رود انتشار و اننقال به دیگران بعد از آنکه این اقدامات محدودکننده کاهش یابد مجددا افزایش یابد. ما نیاز به یک نقطه مشترک و مرجع داریم تا وضعیت این بیماری را بفهمیم و با آن مبارزه کنیم . ما نیاز به یک برنامه دراز مدت برای پاندمی آینده داریم.

کرونا ویروس ابولا های ثروتمندان است و نیاز به اقدامات فراملیتی دارد این بیماری آنقدرها کشنده نیست ولی بسیار واگیر است. هرچه که جامعه تمرکز یافته تر باشد و بر محور امکانات پزشکی باشد این بیماری گسترده تر خواهد بود فاجعه ای که در لومباردی ثروتمند اتفاق افتاد می تواند در هر جایی اتفاق بیفتد

لینک مقاله به زبان اصلی.

ویدئو

کرونا ویروس

لزوم نگاه هوشمندانه تر به شیوع بیماری کووید ۱۹: مصاحبه دوم با دکتر Ioannidis استاد دانشگاه استنفورد

در یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه استنفورد در امریکا از طریق انجام تست آنتی بادی بر علیهSARS-CoV- 2 در بعد جمعیتی در شهر سانتا کلارا انجام شده تخمین شیوع نشان دهنده آن است که بین ۴۸۰۰۰ تا ۸۱۰۰۰ نفر در این به این ویروس آلوده شده اند ، این تخمین ۵۰-۸۵ برابر بیشتر از تعداد موارد تایید شده توسط آزمایش می باشد و در واقع عفونت بسیار گسترده تر از تعداد موارد تایید شده است و لذا مرگ و میر بسیار کمتر از آن که تاکنون اعلام شده می باشد و نزدیک به میزان مرگ و میر آنفولانزا خواهد بود. آنها نتیجه گرفتند که این تخمین می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا از آن برای کالیبراسیون پیش بینی های همه گیر و مرگ و میر و سیاست‌های بازگشایی استفاده کرد. نتایج این مطالعه به صورت پرینت منتشر شده و هنوز تحت داوری مستقل قرار نگرفته است […]

آموزش عملی

یافته های postmortem در بیماران کووید-۱۹

از کانال Peak Prosperity از دقیقه ۳ تا ۲۷ مربوط به این موضوع است. سایر قسمت های ویدئو به جوانب دیگر از جمله مسایل اقتصادی می پردازد.