تحول عمده در جهت تولید واکسن کرونا ویروس جدید

دکتر سعید رضا غفاری

محققان در دانشگاه تگزاس آمریکا در روز چهارشنبه اعلام کردند که یک تحول بزرگ در جهت طراحی و ساخت واکسن برای کورونا ویروس جدید که تاکنون بیش از دو هزار مورد مرگ و میر در دنیا داشته و ۷۵ هزار نفر را در سرزمین اصلی چین نیز مبتلا نموده است اتفاق افتاده است. این تحول در مجله معتبر ساینس منتشر شده است است که به خودی خود قدم مهمی در جهت ساختن واکسن ها و داروهای ضد ویروسی بر علیه این ویروس می باشد.

جیسون مک للان استاد دانشگاه تگزاس که مدیریت این تحقیق را به عهده داشته است نخستین تصویر سه بعدی از  زائده پروتئینی یا اسپایک ویروس همان قسمتی از ویروس که به سلول انسان می چسبد و آن را آلوده می کند vh  منتشر کرد. مک للان و همکارانش که این موفقیت بزرگ در این زمینه به دست آورده‌اند سالها بر روی ویروس سارس و مرس  که قبلاً منجر به اپیدمی در جمعیت های انسانی شده بوده است کار کرده‌اند . این محققین در گذشته تحقیقات موثری برای قفل کردن اسپایک های پروتئینی  که کاندیدای مهمی برای ساخت واکسن هستند انجام داده اند . این محققین این بار دو هفته بعد از آن که توالی ژنوم ویروس را از محققان چینی دریافت کردند موفق شدند که نمونه هایی از اسپایک پروتئینی را تولید کنند. سپس ۱۲ روز بعد توانستند تصویر سه بعدی نقشه  پروتئین اسپایک را تولید کنند که برای انتشار به مجله ساینس ارائه دادند این تیم در نظر دارد که مولکول طراحی ساخته شده را به عنوان ابزاری برای جداسازی آنتی بادی تولید شده از بیماران که قبلا مبتلا به ویروس شده و به طور موفقیت آمیزی بهبود پیدا کرده‌اند به کار گیرند.  در صورتی که به مقدار کافی از این آنتی بادی ها به دست باشد می‌تواند به درمان افراد مبتلا کمک کنند آنها به علاوه اعلام کردند بررسی آنها نشان داده است که واکسن ها و آنتی بادیهای که بر علیه کُرونا ویروس های قبلی تولید شده است عملکردی مناسبی در جهت مقابله با این ویروس جدید ندارد.
لینک مقاله در مجله ساینس

لینک فایل پاورپوینت از مقاله

ویدئو

کرونا ویروس

لزوم نگاه هوشمندانه تر به شیوع بیماری کووید ۱۹: مصاحبه دوم با دکتر Ioannidis استاد دانشگاه استنفورد

در یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه استنفورد در امریکا از طریق انجام تست آنتی بادی بر علیهSARS-CoV- 2 در بعد جمعیتی در شهر سانتا کلارا انجام شده تخمین شیوع نشان دهنده آن است که بین ۴۸۰۰۰ تا ۸۱۰۰۰ نفر در این به این ویروس آلوده شده اند ، این تخمین ۵۰-۸۵ برابر بیشتر از تعداد موارد تایید شده توسط آزمایش می باشد و در واقع عفونت بسیار گسترده تر از تعداد موارد تایید شده است و لذا مرگ و میر بسیار کمتر از آن که تاکنون اعلام شده می باشد و نزدیک به میزان مرگ و میر آنفولانزا خواهد بود. آنها نتیجه گرفتند که این تخمین می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا از آن برای کالیبراسیون پیش بینی های همه گیر و مرگ و میر و سیاست‌های بازگشایی استفاده کرد. نتایج این مطالعه به صورت پرینت منتشر شده و هنوز تحت داوری مستقل قرار نگرفته است […]

آموزش عملی

یافته های postmortem در بیماران کووید-۱۹

از کانال Peak Prosperity از دقیقه ۳ تا ۲۷ مربوط به این موضوع است. سایر قسمت های ویدئو به جوانب دیگر از جمله مسایل اقتصادی می پردازد.