تولید جنین موش بدون استفاده از تخمک و اسپرم: گام بعدی چیست؟

دستور العمل برای تولید پستانداران زنده ساده است: یک تخمک بردارید، اسپرم اضافه کنید و صبر کنید. اما دو مقاله جدید نشان می دهد که راه دیگری نیز وجود دارد. تحت شرایط مناسب، سلول های بنیادی می توانند به تنهایی تقسیم شده و به یک جنین تبدیل شوند. در مطالعاتی که در این ماه در Cell و Nature منتشر شد، دو گروه گزارش کردند که جنین‌های مصنوعی موش را برای مدت طولانی‌تری نسبت به قبل رشد داده‌اند. جنین ها به مدت ۸٫۵ روز رشد کردند، به اندازه ای که برای رشد اندام های مشخصی مانند قلب تپنده، لوله روده و حتی چین های عصبی کافی بود.

این روند با حالت ایده آل بسیار فاصله دارد. در واقع فقط بخش کوچکی از سلول‌ها این ویژگی‌ها را دارند و حتی همین تعداد نیز کاملاً شبیه جنین طبیعی نیستند. اما با این حال این کار هنوز نشان دهنده یک پیشرفت بزرگ است که به دانشمندان کمک می کند تا رشد اندام را با جزئیات بی سابقه ببینند.

روند مطالعات و پژوهشهای که نهایتاً منجر به این اتفاق مهم گردیده است در مجموع حداقل ۱۰ سال طول کشیده است. صاحب نظران در ارتباط با این دو مقاله اعلام کرده‌اند که گام بعدی قطعاً تهیه جنین انسان با استفاده از این شیوه خواهد بود. اینگونه مطالعات به ما بینش آشنایی بیشتر با روند تولید حیاط در پستانداران و نیز مکانیسم هایی که منجر به شکست تشکیل جنین و یا ناهنجاری ها خواهد شد خواهند داد به علاوه کاربرد هایی در زمینه تولید اندام ها و رفع نقایص جنینی از جمله کاربردهای احتمالی در آینده خواهد بود.

لینک گزارش اصلی با جزییات بیشتر در مجله نیچر:

https://www.nature.com/articles/d41586-022-02334-2

ویدئو

کرونا ویروس

لزوم نگاه هوشمندانه تر به شیوع بیماری کووید ۱۹: مصاحبه دوم با دکتر Ioannidis استاد دانشگاه استنفورد

در یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه استنفورد در امریکا از طریق انجام تست آنتی بادی بر علیهSARS-CoV- 2 در بعد جمعیتی در شهر سانتا کلارا انجام شده تخمین شیوع نشان دهنده آن است که بین ۴۸۰۰۰ تا ۸۱۰۰۰ نفر در این به این ویروس آلوده شده اند ، این تخمین ۵۰-۸۵ برابر بیشتر از تعداد موارد تایید شده توسط آزمایش می باشد و در واقع عفونت بسیار گسترده تر از تعداد موارد تایید شده است و لذا مرگ و میر بسیار کمتر از آن که تاکنون اعلام شده می باشد و نزدیک به میزان مرگ و میر آنفولانزا خواهد بود. آنها نتیجه گرفتند که این تخمین می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا از آن برای کالیبراسیون پیش بینی های همه گیر و مرگ و میر و سیاست‌های بازگشایی استفاده کرد. نتایج این مطالعه به صورت پرینت منتشر شده و هنوز تحت داوری مستقل قرار نگرفته است […]

آموزش عملی

یافته های postmortem در بیماران کووید-۱۹

از کانال Peak Prosperity از دقیقه ۳ تا ۲۷ مربوط به این موضوع است. سایر قسمت های ویدئو به جوانب دیگر از جمله مسایل اقتصادی می پردازد.