مرگ و میر واقعی از آلودگی به کرونا ویروس بسیار کمتر از مقدار تخمین زده شده قبلی است.

در یک مطالعه که در دانمارک انجام گرفته و نتایج آن برای تصمیم گیری ها و مداخله های بهداشتی و اقدامات بازگشایی بسیار روشنگر است محققان وضعیت ایمنی اهداکنندگان خون (که در حدود ۴ درصد جمعیت افراد بین ۱۷ تا ۷۰ سال در دانمارک را تشکیل می دهند) در برابر ویروس کرونا را مورد بررسی قرار دادند. در این مطالعه آنان وضعیت آنتی بادی Gو M ضد ویروس جدید کرونا در ۹۴۹۶ داوطلب اهدا خون بصورت متوالی از طریق یک تست قابل اعتماد آنتی بادی مورد بررسی قرار دادند. بعد از تطبیق های آماری و اصلاح داده ها در نهایت مشخص شد که ۱.۷ درصد از اهدا کنندگان خون در این رده سنی از نظر تست آنتی بادی مثبت بودند.

محققان سپس با در نظر گرفتن این یافته و نیز تعداد موارد مرگ و میر این گروه سنی از کووید ۱۹ در کشور دانمارک در نهایت نتیجه گرفتند که ۸۲ درصد هزار میزان موارد مرگ و میر از آلودگی میزان موارد مرگ و میر حاصل از آلودگی افراد این گروه سنی با ویروس کرونا ۸۲ در صد هزار می باشد این عدد بسیار کمتر از تخمین های ابتدایی میزان مرگ و میر از ویروس کرونا می‌باشد. یافته جالب دیگر این مطالعه آن است که میزان موارد گزارش شده قطعی از ویروس کرونا در کشور دانمارک در مقایسه با میزان تخمین افراد آنتی بادی مثبت ۲۱ برابر می‌باشد به بیان دیگر تعداد موارد گزارش شده و تایید شده ۲۱ برابر کمتر از تعداد واقعی تخمین زده می‌شود.

با تعمیم این آمار در برخی از کشورها از جمله کشور خودمان تا حدی می‌توان به وضعیت بیماری پی برد و از آن در تطبیق و تنظیم سیاست های بازگشایی استفاده کرد. این مقاله هنوز مورد داوری مستقل قرار نگرفته اما در متدولوژی تحقیق از سوی مراجع معتبر تاکنون ایرادی وارد نشده است.
لینک متن اصلی:
https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.24.20075291v1

ویدئو

کرونا ویروس

لزوم نگاه هوشمندانه تر به شیوع بیماری کووید ۱۹: مصاحبه دوم با دکتر Ioannidis استاد دانشگاه استنفورد

در یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه استنفورد در امریکا از طریق انجام تست آنتی بادی بر علیهSARS-CoV- 2 در بعد جمعیتی در شهر سانتا کلارا انجام شده تخمین شیوع نشان دهنده آن است که بین ۴۸۰۰۰ تا ۸۱۰۰۰ نفر در این به این ویروس آلوده شده اند ، این تخمین ۵۰-۸۵ برابر بیشتر از تعداد موارد تایید شده توسط آزمایش می باشد و در واقع عفونت بسیار گسترده تر از تعداد موارد تایید شده است و لذا مرگ و میر بسیار کمتر از آن که تاکنون اعلام شده می باشد و نزدیک به میزان مرگ و میر آنفولانزا خواهد بود. آنها نتیجه گرفتند که این تخمین می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا از آن برای کالیبراسیون پیش بینی های همه گیر و مرگ و میر و سیاست‌های بازگشایی استفاده کرد. نتایج این مطالعه به صورت پرینت منتشر شده و هنوز تحت داوری مستقل قرار نگرفته است […]

آموزش عملی

یافته های postmortem در بیماران کووید-۱۹

از کانال Peak Prosperity از دقیقه ۳ تا ۲۷ مربوط به این موضوع است. سایر قسمت های ویدئو به جوانب دیگر از جمله مسایل اقتصادی می پردازد.