استفاده از مارکرهای ژنومیک در انتخاب دارو، شانس بهبودی سرطان های مقاوم به درمان را تا هشت برابر افزایش می دهد

دکتر سعید رضا غفاری

در متا آنالیز صدها مطالعه بالینی مربوط به هزاران بیمار مبتلا به سرطان های سخت و مقاوم به درمان، محققان در دانشگاه کالیفرنیا، گزارش دادند که استفاده از دارو درمانی هدفمند مبتنی بر پزشکی فرد محور منجر به افزایش موارد درمان یا طولانی تر شدن دوره های بدون علامت در بیماران مذکور شده است.
نتایج این مطالعه در  مجله جاما اونکولوژی منتشر شده است . این نتایج که بعد از بررسی ۳۴۶ مطالعه بالینی بر روی ۱۳۲۰۳ منتشر شده است نشان می دهد که در گروهی از مطالعات که بصورت درمان هدفمند و مبتنی بر بیومارکرها انجام شده است ۳۰% بیماران به درمان پاسخ داده اند حال آن که در گروهی از بیماران که این گونه درمان انجام نگرفته است این میزان نزدیک به پنج درصد بوده است. به علاوه آن دسته از بیماران که درمان مبتنی بر بیومارکر های اختصاصی انجام داده اند دوره طولانی تری از رهایی از بیماری را تجربه کرده اند.
محققین این مطالعه پیشنهاد کرد ه اند که بیماران از همان ابتدا تحت درمان هدفمند قرار گیرند.
یافته مهم دیگر در این مطالعه آن است که هر چند در درمان هدفمند سرطان ها استفاده از بیومارکرهای پروتئینی و ژنومیکی هر دو در بهبود پیش آگهی نقش دارند اما این تاثیر از سوی بیومارکرهای ژنومیک بیشتر است. استفاده هدفمند از بیومارکرهای ژنومیک منجر به بهبود ۴۲ درصد میشود حال آنکه بیومارکرهای پروتئینی ۲۲ در صد منجر به بهبود شده اند.

لبنک متن کامل مقاله

 

ویدئو

کرونا ویروس

لزوم نگاه هوشمندانه تر به شیوع بیماری کووید ۱۹: مصاحبه دوم با دکتر Ioannidis استاد دانشگاه استنفورد

در یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه استنفورد در امریکا از طریق انجام تست آنتی بادی بر علیهSARS-CoV- 2 در بعد جمعیتی در شهر سانتا کلارا انجام شده تخمین شیوع نشان دهنده آن است که بین ۴۸۰۰۰ تا ۸۱۰۰۰ نفر در این به این ویروس آلوده شده اند ، این تخمین ۵۰-۸۵ برابر بیشتر از تعداد موارد تایید شده توسط آزمایش می باشد و در واقع عفونت بسیار گسترده تر از تعداد موارد تایید شده است و لذا مرگ و میر بسیار کمتر از آن که تاکنون اعلام شده می باشد و نزدیک به میزان مرگ و میر آنفولانزا خواهد بود. آنها نتیجه گرفتند که این تخمین می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا از آن برای کالیبراسیون پیش بینی های همه گیر و مرگ و میر و سیاست‌های بازگشایی استفاده کرد. نتایج این مطالعه به صورت پرینت منتشر شده و هنوز تحت داوری مستقل قرار نگرفته است […]

آموزش عملی

یافته های postmortem در بیماران کووید-۱۹

از کانال Peak Prosperity از دقیقه ۳ تا ۲۷ مربوط به این موضوع است. سایر قسمت های ویدئو به جوانب دیگر از جمله مسایل اقتصادی می پردازد.