چه تعداد آزمایش برای بررسی کووید ۱۹ در حال حاضر در سراسر دنیا در حال انجام شده است؟ چرا انجام آزمایش مهم است؟

چرا انجام آزمایش کووید ۱۹ مهم است؟

انجام آزمایش برای تشخیص بیماری کووید ۱۹ از جهات مختلف دارای اهمیت است. 

نکته اول :  برای آنکه بدانیم چه تعداد افراد توسط کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند لازم است که آزمایش تشخیصی انجام دهیم.

در بررسی های انجام شده که تا تاریخ نوشتن این مطلب صورت گرفته است مشاهده گردیده است که تعداد آزمایشات انجام شده برای بررسی بیماری کوئید ۱۹ از اندازه های مورد انتظار کمتر است.

دو دلیل عمده را می‌توان در توجیه این موضوع بیان کرد:  دلیل اول آن است که بعضی از افرادی که به ویروس آلوده شده اند علائم خفیفی دارند و در نتیجه برای بررسی به مراکز مورد نظر مراجعه نمی‌کند و دلیل دوم آن است که در بسیاری از کشورها امکانات آزمایش وجود ندارد و یا آن که زیرساختهای آنها محدود است.

در نتیجه این موضوع انجام آزمایشات یا به طور کلی انجام نمی شوند و یا آنکه محدود به افراد بستری و با علامت شدید خواهند بود در نتیجه نسبت افراد مبتلا که تایید و گزارش شده اند در مقایسه با نسبت واقعی افراد مبتلا به دلیل آن که همه آنها لزوماً آزمایش نشده اند بسیار بالاتر خواهد بود در نتیجه افرادی که آزمایش انجام دادند علائم شدیدتر داشته و نهایتاً مرگ و میر در بین آنها هم بالاتر خواهد بود در نتیجه نسبت مرگ و میر در مقایسه با نسبت افراد مبتلا از نسبت به واقعی بسیار بالاتر خواهد بود.

به همین دلیل است که زمانی که تعداد آزمایشات انجام شده محدود باشد اعداد گمراه کننده ای در مورد سیر بیماری و وضعیت بیماری و تعداد واقعی افراد مبتلا در جامعه خواهیم داشت و به خصوص افراد بی علامت و یا کم علامت که به دلایل ذکر شده برای آزمایش به صورت فعال مراجعه نخواهند کرد ناشناخته مانده و همچنان به تکثیر و انتقال بیماری مشغول خواهند بود.

دلیل دیگر بر اهمیت انجام آزمایش آن است که در صورتی که در افراد بدون علامت و یا کم علامت تشخیص زودتر انجام گیرد این فرصت فراهم می شود که روشهای پیشگیری و کنترل انتقال بهتر انجام گیرد از طرفی مکانیزم‌های گسترش و توسعه بیماری و مکانیزم های انتقال و افراد آسیب پذیر به صورت دقیق در مشخص خواهند شد.

 نکات اخیر در ارتباط با ناشناخته ماندن افراد بی علامت یا کم علامت در صورت عدم انجام آزمایش در افراد موجود در زنجیره انتقال  بسیار اهمیت دارد زیرا که این آزمایشات برای کند کردن سرعت انتقال و گسترش بیماری بسیار اهمیت دارند. زیرا زمانی که افراد آلوده از بیماری خود اطلاع ندارند در واقع در خانه نمی‌مانند و خطر آلودگی برای دیگران را افزایش می دهند. 

 آزمایش کووید ۱۹ چگونه انجام میشود؟

شایع‌ترین شیوه آزمایش کووید ۱۹ از طریق آزمایش پی سی آر است که از نمونه های سواب شده از بینی یا گلوی بیمار برای این کار استفاده می‌شود . اولین تست های بررسی پی سی آر در طی دو هفته بعد از شناسایی بیماری طراحی گردیده اند و در حال حاضر در زمره پروتکل پیشنهادی سازمان بهداشت جهانی هستند.

در مورد جوانب فنی و تکنیکی انجام آزمایش در نوشته دیگری مفصلا مطالبی در این سایت منتشر خواهد شد.

میزان پوشش و دسترسی آزمایشات ژنتیکی کووید ۱۹

 به طور ایده آل ما می خواهیم بدانیم که  روزانه چه تعدادی از مردم در دنیا این آزمایش را انجام می‌دهند و میزان دسترسی کشورهای مختلف به این آزمایش اندازه است؟

در حال حاضر  است سازمان بهداشت جهانی یک دیتابیس مرکزی برای ثبت و گزارش آزمایشات انجام شده  برای کووید ۱۹ ندارد حال آنکه گزارش‌های رسمی موارد ابتلا و تایید شده و موارد مرگ از طریق این سازمان گزارش می شود .  با این وجود بعضی از کشور ها اطلاعاتی مربوط به کل به تعداد تخمینی آزمایشات کل انجام شده در یک روز مشخص را ارائه می‌کند اما این اطلاعات در وب سایت های مختلف پخش می باشد و آنالیزهای آماری هم به  زبان های مختلف می باشند و به علاوه فواصل زمانی منتشر شده آزمایشات در کشورهای مختلف نیز یکسان نیست و متفاوت است در نتیجه این نوشته بر اساس جمع آوری دستی اطلاعات از منابع مختلف تهیه شده است. 

کره جنوبی به طریق بسیار واضحی بهتر از سایر کشورها عمل کرده است و به نظر می رسد این گونه عمل کرد نتایج مثبت داشته است چرا که اکنون کاملا مشخص شده است که تعداد موارد مثبت در کره جنوبی روزانه در حال کاهش است از طرفی وضعیت در آمریکا دچار مشکل بزرگ است چرا که  تعداد موارد انجام شده آزمایش در کره جنوبی تقریباً ۲۵ برابر آمریکا می باشد در بریتانیا تعداد آزمایشات انجام شده سه برابر بیشتر از آمریکا است در حالیکه تعداد موارد تایید شده بیماران در بریتانیا تا امروز ۳۷۳ میباشد و در آمریکا ۴۷۲ مورد است . این واقعیت که کره جنوبی موفق به مدیریت گسترش انجام آزمایشات با این سرعت بوده است نشان می‌دهد که این کار شدنی است. به همین دلیل به نظر می رسد که این نکته اهمیت دارد و کشورهای دیگر در طی روزهای آینده اباید کره تبعیت کنند.

کشور براساس کشور و منابع

کره جنوبی

  • منبع : گزارش مرکز کنترل بیماری کره ای ، ۱۰ مارس ۲۰:۲۸ به وقت محلی ، آنلاین در اینجا .
  • تعداد تست ها : 210.144 تست انجام شده است.
  • اظهارات : کره جنوبی کشوری است که بیشترین تعداد آزمایش را انجام داده است. آنها به عنوان یک سهم از جمعیت ، ۳۸۰۰ تست در هر میلیون نفر انجام داده اند. گزارش های آماری مرکز کنترل بیماری کره ای از جمله موارد تایید شده و آزمایش های انجام شده ، همیشه در همان مخزن (بصورت آنلاین در اینجا ) منتشر می شود و روزانه به روز می شود. این مخزن امکان استفاده از تست های روزانه را برای چند هفته گذشته فراهم می کند.

ایتالیا

  • منبع : گزارش وزارت بهداشت ، ۱۰ مارس ۱۵:۰۰ به وقت محلی ، آنلاین در اینجا .
  • تعداد تست ها : 60،۷۶۱ تست انجام شده است.
  • اظهارات : به روزرسانی های آماری از دولت ایتالیا شامل موارد تایید شده و آزمایش های انجام شده ، در بخش “اخبار و رسانه” از وب سایت وزارت بهداشت ایتالیا ، بصورت آنلاین در اینجا گزارش شده است . اینها بطور مرتب صادر می شوند اما نه لزوماً هر روز.

انگلستان

  • منبع: وزارت بهداشت ، درمان و مراقبت های اجتماعی و بهداشت عمومی انگلستان ، ارقام مربوط به ساعت ۱۰ مارس ۹:۰۰ به وقت محلی ، در وب سایت رسمی “تعداد موارد کروناویروس (COVID-19) و خطر در انگلیس” گزارش داد ، آنلاین در اینجا .
  • تعداد تست ها : 26261 تست انجام شده است.
  • اظهارات : این ارقام روزانه به روز می شوند. با استفاده از سوابق تاریخی از web.archive.org می توان تخمین های آزمایش های روزانه در انگلستان را برای چند هفته گذشته بازسازی کرد.

ژاپن

  • منبع : مصاحبه مطبوعاتی مورخ ۲۰۲۰ مارس ۱۰، در زبان ژاپنی توسط وزارت بهداشت، درمان، کار و رفاه منتشر شده اینجا .
  • تعداد تست ها : 21174 تست انجام شده است.
  • اظهارات : برآورد ۲۱۱۷۴ تست از یک یادداشت جانبی در جدول اصلی در مطبوعات منتشر می شود. ترجمه یادداشت از طریق Google Translate به شرح زیر است: “از ۱۸ فوریه تا ۸ مارس ، تعداد تستهای PCR برای کروناویروس جدید در ژاپن (موسسه ملی بیماریهای عفونی ، مؤسسات ملی بهداشت و غیره) ۲۱۱۷۴ نفر بود. داده های امروز در حال جمع آوری است “. ۴ گزارش قبلی از بیانیه مطبوعاتی مورخ ۶ مارس ، که توسط وزارت بهداشت ، کار و رفاه ژاپن به زبان انگلیسی در اینجا منتشر شده است ، تعداد بسیار کمتری را نشان می دهد (۹،۶۰۰ آزمایش انجام شده).

ایالات متحده

  • منبع: مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها ، گزارش از ظهر ۹ مارس ، منتشر شده در اینجا .
  • تعداد تست ها : 8،۵۵۴ تست انجام شده است.
  • اظهارات : تعداد کل آزمایشات در گزارش از ۹ مارس شامل آزمایشاتی است که در آزمایشگاههای CDC (3698 N =) و آزمایشگاههای بهداشت عمومی ایالات متحده انجام شده است (N = 4،۸۵۶). نمودار در اینجا شامل تعداد آزمایشات براساس نوع و تاریخ آزمایشگاه می باشد. گزارش های اولیه CDC ، از قبل از ۹ مارس ، از منبع در دسترس نیست. این گزارش از ۹ مارس حاوی یادداشتی است که می گوید: “این صفحه ظهرهای دوشنبه تا جمعه ها به طور مرتب به روز می شود. اطلاعات مربوط به ساعت ۴ بعدازظهر روز قبل از گزارش شدن است. “
تعداد آزمایش های COVID-19 در ایالات متحده – مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (گزارش ۹ مارس)

اتریش

  • منبع : وزارت امور فدرال اتریش برای امور اجتماعی ، بهداشت ، مراقبت و حمایت از مصرف کننده ، گزارش از ۱۰ مارس ۲۰۲۰ ساعت ۱۵:۰۰ به وقت محلی ، که در اینجا به زبان آلمانی منتشر شده است .
  • تعداد تست ها: 5،۰۲۶ تست انجام شده است.
  • اظهارات : تعداد موارد و آزمایش های تایید شده در اتریش روزانه در همان لینک بالا به روز می شود. با استفاده از سوابق تاریخی از web.archive.org می توان تخمین های آزمایش روزانه را برای هفته گذشته بازسازی کرد.

دانمارک

  • منبع: موسسه Statens Serum (SSI) ، تحت وزارت بهداشت دانمارک ، گزارش از ۱۰ مارس ۱۶:۳۰ به وقت محلی ، در اینجا به زبان دانمارکی منتشر شده است .
  • تعداد تست ها: 1631 تست انجام شده است .
  • اظهارات : تعداد موارد و آزمایش های تایید شده در دانمارک به طور مرتب در همان لینک بالا به روز می شود.

جمهوری چک

  • منبع : وزارت بهداشت ، گزارش از ۹ مارس ۲۰۲۰ ۱۷:۰۵ ، به زبان انگلیسی در اینجا منتشر شده است .
  • تعداد تست ها: 928 تست انجام شده است.
  • اظهارات : تعداد موارد و آزمایش های تایید شده در جمهوری چک به صورت جداول در همان لینک بالا به زبان انگلیسی منتشر می شود. داده ها هر روز صبح با ارقام به روز نسبت به آخر روز قبل گزارش می شود.

فیلیپین

  • منبع : وزارت بهداشت جمهوری فیلیپین ، گزارش از ۱۰ مارس ، به زبان انگلیسی در اینجا منتشر شده است .
  • تعداد تست ها: 691 تست انجام شده است.
  • اظهارات : تعداد موارد و آزمایش های تایید شده در فیلیپین به طور مرتب در همان لینک بالا به روز می شود.

فنلاند

  • منبع : موسسه بهداشت و رفاه پایان ، گزارشی از انتشار مطبوعات در ۱۰:۳۰ مارس ۱۱:۳۰ به وقت محلی ، به زبان انگلیسی در اینجا منتشر شده است .
  • تعداد تست ها: 720 تست انجام شده است
  • اظهارات : تعداد موارد تایید شده و آزمایش های انجام شده در فنلاند به طور مرتب در لینک بالا به روز می شوند ، اما منبع یادآور می شود که این تخمین ها تقریبی هستند.

مجارستان

  • منبع: صفحه اطلاعات Coronavirus ، دولت مجارستان ، گزارش از ۱۰ مارس ۱۴:۲۵ به وقت محلی ، به زبان مجارستانی در اینجا منتشر شده است . 
  • تعداد تست ها: 531 تست انجام شده است.
  • اظهارات: تعداد موارد تایید شده و آزمایشات انجام شده در مجارستان به طور مرتب در همین لینک بالا گزارش می شود.


ویدئو

کرونا ویروس

لزوم نگاه هوشمندانه تر به شیوع بیماری کووید ۱۹: مصاحبه دوم با دکتر Ioannidis استاد دانشگاه استنفورد

در یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه استنفورد در امریکا از طریق انجام تست آنتی بادی بر علیهSARS-CoV- 2 در بعد جمعیتی در شهر سانتا کلارا انجام شده تخمین شیوع نشان دهنده آن است که بین ۴۸۰۰۰ تا ۸۱۰۰۰ نفر در این به این ویروس آلوده شده اند ، این تخمین ۵۰-۸۵ برابر بیشتر از تعداد موارد تایید شده توسط آزمایش می باشد و در واقع عفونت بسیار گسترده تر از تعداد موارد تایید شده است و لذا مرگ و میر بسیار کمتر از آن که تاکنون اعلام شده می باشد و نزدیک به میزان مرگ و میر آنفولانزا خواهد بود. آنها نتیجه گرفتند که این تخمین می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا از آن برای کالیبراسیون پیش بینی های همه گیر و مرگ و میر و سیاست‌های بازگشایی استفاده کرد. نتایج این مطالعه به صورت پرینت منتشر شده و هنوز تحت داوری مستقل قرار نگرفته است […]

آموزش عملی

یافته های postmortem در بیماران کووید-۱۹

از کانال Peak Prosperity از دقیقه ۳ تا ۲۷ مربوط به این موضوع است. سایر قسمت های ویدئو به جوانب دیگر از جمله مسایل اقتصادی می پردازد.