آنچه در باره ویروس کرونای جدید باید بدانیم

دکتر سعید رضا غفاری

در دسامبر سال ۲۰۱۹ یک دسته از موارد به هم پیوسته ابتلا به پنومونی در چین مشاهده شد. تحقیقات انجام شده نشان داد که این موارد در اثر یک نوع کوروناویروس که تا آن زمان ناشناخته بود و اکنون به نام کرونا ویروس جدید ۲۰۱۹ نامگذاری شده است ایجاد شده بودند.

در این نوشته به صورت اجمالی به اطلاعاتی که تا این زمان در باره این ویروس داریم می پردازیم می بایست توجه داشت که از آنجا که این ویروس یک ویروس جدید است.  ممکن است این اطلاعات در آینده تغییر کند.

کرونا ویروس ها یک دسته بزرگ از ویروس ها هستند که در قسمت مرکزی خود دارای ماده ژنتیکی هستند که توسط یک غلاف با زوائد پروتئینی پوشانده شده است که با آن شکلی شبیه به تاج می‌دهد کرونا در زبان لاتین به معنی تاج است.

انواع مختلفی از کوروناویروس وجود دارند که ابتلا به آنها می‌تواند علائم تنفسی و گاهی علائم گوارشی ایجاد کند که از علائم خفیف مثل سرماخوردگی تا سینه پهلو و علائم آنها متفاوت است در بیشتر موارد علائم ابتلا به بیماری خفیف است با این وجود در مواردی بعضی از انواع آن  ها منجر به بیماری شدید می‌شوند از جمله کرونا ویروس سندروم حاد تنفسی یا سارس که برای اولین بار در سال ۲۰۰۳ در چین شناسایی گردید و یا ویروس مرس که درسال ۲۰۱۲ در عربستان شناسایی شد و ویروس جدید ۲۰۱۹ که اخیراً در چین مشاهده شده در گروهی از افرادی که در ارتباط با بازار فروش غذاهای دریایی یا حیوانات زنده بودند در شهر ووهان چین مشاهده کردید و از آن زمان تا کنون در افراد خانواده های مبتلا و یا کارکنان مراکز درمانی که در ارتباط با این بیماران بودند مشاهده گردیده است. در حال حاضر افراد متعددی مبتلا شده اند.که بیشتر آنها در پین بوده اند هر چند به تدریج در سایر کش.رها هم گسترش یافته است.

ویروس از کجا آمده است؟

 تاکنون این موضوع به خوبی روشن بوده است که این ویروس در بین حیوانات منتقل می گردد اما در برخی موارد ویروس می تواند از حیوانات به انسان نیز منتقل شود که در اثر فاکتورهای مختلف از جمله جهش در ویروس ها و یا تماس بیش از حد افراد با حیوانات می تواند از دلایل آنها باشد برای مثال ویروس مرس از طریق شتر و سارس از طریق نوعی از گربه سانان به انسان منتقل گردیده است.  در مورد نحوه انتقال اولیه ویروس کرونای جدید ۲۰۱۹ به انسان هنوز اطلاع دقیقی در دست نیست. آخرین گزارش ها حکایت از آن دارد که نوعی خفاش منشا این ویروس بوده است.

چگونه منتقل می شود؟

 و به طور کلی ویروسهای دستگاه‌های تنفسی از طریق ترشحات آلوده به ویروس در فرد مبتلا زمانی که سرفه یا عطسه می کند و یا از طریق مواد آلوده شده توسط وی به افراد دیگر منتقل می گردد بیشتر افرادی که در معرض ویروس جدید کرونا ویروس ۲۰۱۹ هستند افرادی بوده‌اند که در ارتباط نزدیک با حیوانات زنده حیوانات بازار حیوانات بازار فروش حیوانات زنده کارکنان بازار فروش حیوانات و یا آنهایی که مراقبت از افراد مبتلا را به عهده داشتند ایجاد شده و یا خانواده های آنها و یا افراد پرسنل درمانی بوده است.

علائم بیماری چه علائمی است؟

 بر اساس آنچه که تاکنون شناخته شده است علائم از علائم خفیف تنفسی تا علائم بسیار شدید متفاوت است شامل از علائم تب خفیف و علائم خفیف تنفسی تا علائم شدید و تنگی نفس است و سینه پهلو و نارسایی کلیه و مرگ متفاوت است و میزان مرگ و میر میزان درصد مرگ و میر در این بیماری تاکنون مشخص است به صورت دقیق مشخص نشده است اما تاکنون در حدود ۲ در صد بوده است.

تشخیص و درمان بیماری

 تشخیص بیماری در حال حاضر از طریق پی سی آر می باشد که بر اساس توالی ژنتیکی ویروس انجام می گیرد در حال حاضر درمان اختصاصی برای این ویروس وجود ندارد و درمان های موجود شامل درمان های حمایتی است از طرفی تاکنون واکسن پیشگیری برای این بیماری طراحی نشده است. تحقیقات در زمینه طراحی واکسن و یافتن درمان در حال حاضر ادامه دارد.

چگونه می توانیم انتقال ویروس را پیشگیری کنیم. 

در حال حاضر گستره جغرافیایی بیماری محدود است ب وجود این در بعضی از کشورهای دیگر خارج از چین این بیماری مشاهده شده است و به تدریج در حال گسترش است.

برای جلوگیری از گسترش بیماری روشهای استاندارد حفظ بهداشت توصیه شده است از جمله این توصیه ها پوشاندن صورت و بینی در زمان سرفه یا عطسه توسط یک ماسک پزشکی و یا ارنج خم شده و خودداری از تماس نزدیک با افرادی که علائم بیماری را دارند و استفاده مناسب از ماسک به خصوص در مراکز درمانی و شستشوی متناوب دست با آب و صابون و یا محلول های ضدعفونی کننده و اقداماتی که می بایست برای جلوگیری از انتقال از منابع حیوانی صورت گیرد که از جمله این اقدامات عبارتند از ۱ عدم تماس غیر ضروری با حیوانات و شستن دست ها بعد از تماس با حیوانات و یا محصولات حیوانی و اطمینان از پخته شدن کامل محصولات حیوانی قبل از مصرف

در صورتی که احساس ناخوشی فرد می بایست در خانه بماند اما اگر تب و یا سرفه و یا مشکل در تنفس وجود داشته باشد می بایست بلافاصله به مراکز پزشکی مراجعه شود و در زمان مراجعه سابقه مسافرت به کارکنان بهداشتی اطلاع داده شود.

ویدئو

کرونا ویروس

لزوم نگاه هوشمندانه تر به شیوع بیماری کووید ۱۹: مصاحبه دوم با دکتر Ioannidis استاد دانشگاه استنفورد

در یک مطالعه که توسط محققان دانشگاه استنفورد در امریکا از طریق انجام تست آنتی بادی بر علیهSARS-CoV- 2 در بعد جمعیتی در شهر سانتا کلارا انجام شده تخمین شیوع نشان دهنده آن است که بین ۴۸۰۰۰ تا ۸۱۰۰۰ نفر در این به این ویروس آلوده شده اند ، این تخمین ۵۰-۸۵ برابر بیشتر از تعداد موارد تایید شده توسط آزمایش می باشد و در واقع عفونت بسیار گسترده تر از تعداد موارد تایید شده است و لذا مرگ و میر بسیار کمتر از آن که تاکنون اعلام شده می باشد و نزدیک به میزان مرگ و میر آنفولانزا خواهد بود. آنها نتیجه گرفتند که این تخمین می تواند مورد استفاده قرار گیرد تا از آن برای کالیبراسیون پیش بینی های همه گیر و مرگ و میر و سیاست‌های بازگشایی استفاده کرد. نتایج این مطالعه به صورت پرینت منتشر شده و هنوز تحت داوری مستقل قرار نگرفته است […]

آموزش عملی

یافته های postmortem در بیماران کووید-۱۹

از کانال Peak Prosperity از دقیقه ۳ تا ۲۷ مربوط به این موضوع است. سایر قسمت های ویدئو به جوانب دیگر از جمله مسایل اقتصادی می پردازد.